Monday, October 15, 2007

Samenvatten van een werkcollege (5)

Het moment supreme was aangebroken; in dit werkcollege zouden wij nu eindelijk de baas zijn over het debat!
Eerst moest er natuurlijk nog wel voor de pauze een debatoefening gedaan worden. Ik was er op gebrand om ook bij dit debat een actieve houding aan te nemen en in ieder geval een paar punten te scoren. Dan zou ik, zo was mijn idee, na de pauze al in een ritme zitten waardoor het debat nog beter zou gaan.
Bij de stelling, die mij helaas ontschoten is, mocht ik de debatoefening openen en dit ging me gelukkig, na een bibber in de eerste paar seconden, goed af. Daarna werd het een levendig debat waarin verschillende thema's aan bod kwamen. Na afloop werd opgemerkt dat "onze" kant een actieve en toch ook wel een licht intimiderende houding hadden aangenomen tijdens het debat. Belangrijk om te onthouden!
Na de pauze was het dan de beurt aan mij om het hoofddebat te openen. Volgens mij is het mij gelukt om mijn argumenten voor de stelling "analoge televisie wordt vervangen door 'internet' televisie" goed neer te zetten; ik was dus best tevreden met mijn bijdrage!
Daarna ontspon een levendig debat waar niet alleen over de inhoud, maar ook over de definitie van de stelling werd gedebatteerd. Als je de stelling zo van tevoren bedenkt, bedenk je niet dat iemand over het woord "vervangen" kan gaan debatteren!

Wat ik van dit werkcollege geleerd heb, is dat ik geen problemen heb met het spreken an sich. De twee malen dat ik de debatten mocht openen heb ik redelijk goed mijn argumenten kunnen verwoorden. Het probleem zit hem voor mij in het nemen van de beurt, anderen zijn hier feller in. Op dit punt kan ik het komende werkcollege mij gaan concentreren.

No comments: