Wednesday, October 17, 2007

Het gastcollege van Henk van Zeijts

Henk van Zeijts werkt bij de onderwijsafdeling van de Waag Society. Van Zeijts liet in zijn presentatie, dat de verschillende sectoren van de Waag behandelde, veel voorbeelden zien van de praktische toepassingen die zij inmiddels hadden gerealiseerd. Hierbij moet gedacht worden aan het maken van een actuele kaart van Amsterdam door middel van GPS (klik), of op het gebied van onderwijs, het ontwerpen van een interactief spel met behulp van nieuwe media over de geschiedenis van een stad. Dit project heet Frequency 1550. (Meer info: klik).
Allemaal fascinerende toepassingen van de nieuwe mogelijkheden die de nieuwe media ons bieden. Helaas voor Van Zeijts was een soortgelijk college al gegeven tijdens de Introductieperiode van de studenten Communicatie- en Informatiewetenschappen een jaar eerder.


Na afloop blijft er voornamelijk 1 ding bij mij hangen: de techniek. Als je een presentatie gaat houden voor een groep mensen, is het essentieel voor onder andere je geloofwaardigheid, dat de techniek achter de presentatie in orde is. Er is mij vaak op gewezen door werkgroepdocenten, maar dit lijkt een euvel te zijn bij onze professionele sprekers. Kom 15 minuten eerder en zorg dat alles in orde is voordat je het verhaal afsteekt. Want na een klein kwartiertje presentatie heb ik nog echt niet behoefte om pauze te houden en koffie te gaan halen.

Pluspunten die ik hier nog licht aan wil stippen zijn de humor waarmee hij de zaal wakker hield en zijn open houding naar de groep toe. Minpuntje is dat hij wel erg snel toegaf op de opmerkingen van Sarah over de onjuistheden in zijn diagrammen. Als je weet dat de diagrammen niet laten zien wat jij wil dat ze laten zien, neem ze dan niet op in je presentatie.

1 comment:

J.B.A. Haliwela said...

Hoi Steven,

Je blog ziet er netjes uit. Hij is up-to-date, inhoudelijk voldoende en leuk aangevuld met illustraties en filmpjes. Ik vind vooral dat je door de kleuren van het achtergrond een heel overzichtelijke blog hebt.

Ik zie weinig kritiekpunten. Als ik die al zou moeten geven, dan zou ik zeggen dat je de links in dit artikel niet als (klik) had moeten weergeven, maar dat je dit gewoon aan één specifiek woord uit de zin had kunnen koppelen. Bij de link naar de Waag Society heb je dat namelijk wel gedaan en dat ziet er iets strakker uit. Maar verder vind ik je blog prima in orde.

Groeten,
Jacky