Wednesday, October 24, 2007

Het einddebat - de eindzege

Waar eigenlijk iedereen in onze werkgroep reeds van overtuigd was, werd dan op de vroege dinsdagochtend van 22 oktober 2007 bewaarheid. De werkgroep van Isabella was op alle fronten (zowel debatteren als voorzitten) beter dan de werkgroep van Thomas.

Ik had de eer en het genoegen om een aantal debatten voor te zitten samen met Sarah. Zoals Sarah ook al op haar blog aangaf, we waren in eerste instantie een beetje overdressed in onze nette kleren. Gelukkig bleek dit juist goed te zijn; er netjes uitzien straalt macht en gezag uit, eigenschappen die natuurlijk bij een voorzitter horen!

Bij iedere ronde die we verder kwamen werden mijn inleidende praatjes korter en kwam het steeds meer aan op controleren van het debat tussen de twee partijen die steeds meer aan elkaar gewaagd werden. Dit ging ons redelijk af, hoewel het in de finale nog lastig bleek om een powerhouse als Gijs in het gareel te houden!

Maar goed, wat kan ik afsluitend zeggen wat ik geleerd heb van deze cursus? Ik heb ontdekt dat ik echt geen moeite heb met publiek spreken, dat ik er zelfs plezier in heb! Het feit dat ik geen debat-ster ben ligt daarom niet zozeer in een gevoel van onzekerheid, maar meer in een drang naar beleefd zijn. Bovendien was er geen reden om onzeker te zijn; na een aantal weken werken met de werkgroep voelden mensen zich volledig op hun gemak, natuurlijk belangrijk bij een vak waar je je soms best bloot moet geven.

De overwinningsroes is overigens nog niet helemaal over!

No comments: